понеделник, 4 август 2008 г.

Гела: за гайдите и хората

Тази събота и неделя бях на събор в село Гела. Повода беше традиционното гайдарско надсвирване и аз се възползвах от случая да се видя с Родопите, където не бях стъпвал от години. И още да се се видя с приятели, да се понапия, да спя на палатка (отново нещо, което не бях правил от години, но се оказа че е като карането на колело ... не се забравя)

Някой хора казват че една една картина струва повече от 1000 думи и ми се иска да проверя тази теория. Започваме:

Имаше много хора. Не зная колко точно но според мен бяхме над 1000 души.

А Родопите са красиви!

Много красиви

В планината може лесно да се загубиш, затова имаше много табели. Ето я табелата за "Широка лъка"

А това е самата "Широка лъка"

ето ме и мен

... и после се понапихме ... ще пропусна снимките от този период ...

Но не бяхме единствени ... сутринта някои играха "Махмурлийско хоро"

Корените на "Махмурлийското хоро" се губят в древността. Знанието за него е потъвало в забравата на вековете, за да бъде преоткрито когато е нужно. За него се знае, че изисква специално състояние на духа и тялото, за да може неравноделния му такт да се получи от самосебе си. Играе се с едни и същи стъпки независимо от музиката. Важно е да се отбележи, че в ръката вместо кърпичка водача трябва да държи така наречения "бульон трезве". В древността за целта се е ползвала зелева чорба, но в по-новата ни история като че ли се предпочита бирата.

Но да поговорим малко и за гайдите. За съжаление се оказа че сме изпуснали основната част на програмата, която е била събота сутрин (по това време пътувахме към Гела). На следващия ден хванахме само награждаването и по едно изпълнение на наградените майстори.

Ето ги и малките майстори: момчето е на 6 годинки, момиченцето му е сестра и е много по-голяма от него ... на цели 8

Ето някой от големите майстори

и се почна хорото

Тъкмо си мислех че на цялата работа и липсва един добър тъпанар и ето че той се появи. От Ню Йорк ... за да акомпанира на един японски гайдар
а после и на един гъдулар от Бостън


Японския гайдар се представи много добре, но човека с тъпана нещо не се чуваше. Не знам дали не го беше хванала сценична треска или микрофоните не го озвучаваха добре ... мога само да предполагам.

Като цяло мога само да кажа едно голямо БРАВО! На организаторите, на изпълнителите, на Родопите за това че са красиви!

Няма коментари: