петък, 18 юли 2008 г.

Що е то FreeBSD 7.0 и има ли почва у нас?

Снощи се реших да си инсталирам FreeBSD 7.0 в къщи. На виртуална машина разбира се. Доста ми го бяха похвалили, а аз не съм пипал BSD операционна система от времето на OpenBSD 3.7 (някъде около 2002).

Първи впечатления:
Инсталация: Съвсем малко по-слаба от тази на Linux Slackware 3.6 от 1999г. - първия Linux който съм пипал изобщо. Наричам я по-слаба, защото Slackware имаше и текстов прогрес тогава. (минутка носталгия .... и продължавам!)

Тези хора изпитват някакво садистично удоволствие, да мъчат бедните си потребители с неудобни и по-важното недомислени инсталиции. И не, нямам предвид текстовия интерфейс. Дадох на системата да инсталира всичко и установих, че инсталатора след като инсталира пакет, ти показва съобщение в изкачащ прозорец (в текстов режим разбира се), за да те уведоми за около 2 секунди, че успешно е инсталирал пакета хххххххххх. И какво прави системата през това време? Нищо че по-лесно (гледах натоварването на процесора, едно от предимствата да ползваш виртуална машина)! А пакети FreeBSD си има много. Не знам кой гений на инсталациите е родил тази мъдрост, но е трудно да го направиш по неоптимално. За повечето пакети времето за инсталация беше по-кратко отколкото се задържа диалога който казва, че пакета е инсталиран ОК.

... но млъкни сърце. Като цяло инсталацията си свърши работата добре и сравнително бързо. Инсталира коректно мрежата и ми помогна да си настроя потребителите и групите.

Втори впечатления:
написах 'startx' и хоп ... XServer-ът изгря без проблеми. Тук отново няма излишни глезотии от сорта на Gnome, KDE или поне WindowMaker. Изкочи си добрия стар как_му_беше_името и остави в мен приятното впечатление че съм се върнал 10 години назад във времето, когато си инсталирах първия Slackware и нежно пипах клавиатурата в стил "секретарка гледа да не счупи нещо в Word". Така де, кому са нужни разните там Window Manager-и? Истинските мъже работят с гол X!

Сега ще трябва да си припомням и чета, как се ползваше ports системата на BSD. Очаквайте продължение ...

(на другия ден)

Трети впечатления:
Ports системата работи криво ляво. Успях да инсталирам малки пакети като mc и bash но се провалих на xfce4 и kde3.

Последни впечатления:
Тази работа не е за мен. FreeBSD 7.0 определено не спечели парче от сърцето ми. А то е голямо и имаше място за него. Това разбира се си е мое мнение и не се и опитвам да го налагам на когото и да било. Що се отнася до unix света, аз съм само един потребител. Сега моята работа се свежда до това, да си изплача проблемите пред вас и да си изтрия виртуалната машина и .iso файла на дистрибуцията.

Няма коментари: